ION DUMITRANA – CENTENARUL NASTERII
Ion Dumitrana – Centenarul nasterii, evenimentul a fost inscris in seria de manifestari culturale “Colectii cu blazon” tinute la Palatul Cercului Militar Central, sala “Stefan cel Mare si Sfant”, in data de 26 ianuarie 2023. Printre invitati s-au numarat filatelisti, numismati, dar si urmasi ai familiei Dumitrana, in persoana doamnei Laura Dumitrana (fiica) si domnului Constantin Dumitrescu (nepot, artist plastic, cunoscut creator de medalii, plachete la Monetăria Statului).
Coordonatorul manifestării, Ștefan Dina, președintele Clubului Numismatic, în calitate de organizator a invitat, pe rând, la microfon pe col.(rez) Gheorghe Cristache, prof. Sergiu Găbureac și artistul gravor Constantin Dumitrescu, care au prezentat viața și activitatea celui omagiat.
Daca revenim la filatelie, putem afirma ca una din cele mai bogate colectii care s-ar putea alcatui de catre un colectionar de marci postale romanesti este cea cu tematica: Ion Dumitrana.
Voi prezenta in continuare aspecte privind viata si activitatea artistului preluate din articole publicate in Revista Filatelia.
Astfel, in numarul 11/1963 al Revistei Filatelia, sub titlul “Machetatori – Ion Dumitrana”, este prezentat un articol cu ocazia celor 15 ani de activitate dedicati machetarii marcilor postale. La acea data, Ion Dumitrana era desenatorul a 63 de emisiuni, totalizand circa 130 de valori.
Dar cine este Ion Dumitrana? Acesta s-a nascut in Bucuresti, in anul 1923. La varsta de 14 ani, in 1937, a intrat ca ucenic la Fabrica de Timbre, la sectia de gravura chimica pentru marcile postale. Prin urmare la varsta de 14 ani era familiarizat cu marcile postale, dar nu ca filatelist, ca alti copii de-o seama.
La acea vreme erau numai specialist straini la sectile cheie pentru fabricarea marcilor postale. Directorul a angajat 5 ucenici, pentru a pregati elemente romanesti de specialitate capabile sa redea poligrafic desenele marcilor, in cele mai bune conditii. Pentru acesti ucenici, printre care si Dumitrana, a fost organizata, in fabrica, o scoala de specialitate, avand drept profesori ingineri, maistri si machetatori. Ucenicii lucrau 2-3ore in ateliere, restul timpului invatau desenul, scultura, pictura. Conducerea fabricii planuia sa trimita mai tarziu pe cei 5 sa se specializeze in strainatate, a adaugat la cursuri si lectii de limba germana si engleza. Insa visul nu s-a implinit datorita razboiului.
Paralel cu activitatea de la Fabrica de Timbre din Bucuresti, ca maistru heliogravor, pentru a-si imbunatatii aceasta munca, Dumitrana a facut studii si exercitii ca desenator si pictor, urmand cursurile serale ale Scolii de Arte Frumoase. Dupa acestea a urmat o serie de cursuri la Academia de Arte Frumoase, in clasa pictorului Ciucurencu, care, impreuna cu profesorul de gravura Simion Luca au avut un rol hotarator in dezvoltarea artistica a acestuia.
Tanarul desenator a expus gravura in linoleum, in 1947, la Salonul oficial de grafica, iar anul urmator, tot gravura in linoleum la expozitia “Flacara”. Cunoscandu-i aceste manifestari si succese, conducerea Fabricii de Timbre i-a cerut consursul la machetarea marcilor postale.
Debutul ca machetator l-a facut in anul 1948, primul an al Republicii, atunci cand se apropia Jubileul de 75 de ani al Fabricii de Timbre si se hotarase aparitia unei emisiuni cu acest prilej. A incercat si Ion Dumitrana, mai cu seama ca era vorba de fabrica in care lucra. A realizat mai multe schite, una dintre ele fiind retinuta si a servit la realizarea celei de-a doua emisiuni aparute dupa proclamarea Republicii Populare Romane. Astfel se deschide tematica “Ion Dumitrana”, iar in Catalogul Marcilor Postale Romanesti se consemneaza numele unui nou machetator.
Scurta vreme dupa aceasta, Dumitrana a participat la un concurs intre machetatori pentru emisiunea dedicate zilei de 1 Mai din 1950. Desenul pe care l-a realizat a constituit machete primei valori din aceasta emisiune (8 + 8 lei, rosu).
De atunci, numele Ion Dumitrana a inceput a devein tot mai familiar filatelistilor prin 3-4 emisiuni annual, iar in 1957, 8 emisiuni ii sunt datorite, unele dintre ele in colaborare cu Aida Tasgian.
Emisiunile sale cele mai appreciate au fost: Congresul national de stiinte medicale (1957), Festivalul tineretului – Moscova (1957), Fauna din Delta Dunarii (1957), Laika (1957), Ziua aviatiei (1960), Eclipsa de soare (1961), Vanatoarea (1961), Pasari de rasa (1963).
Prin machetele sale, s-a dovedit un cronicar constiincios al multor evenimente de seama nationale si mondiale, oglindite in filatelie: 40 ani (1957) si 45 ani (1962) de la Marea Revolutie Socialista din Octombrie, 40ani PCR (1961), 5 ani (1953) si 10ani (1962) RPR, 20ani de la aparitia ziarului “Scanteia” (1951), 10ani Ziua Victoriei (1955), Al IV-lea (1957) si al V-lea (1961) Congres Mondial al sindicatelor, 40 ani de la luptele muncitoresti din 13 decembrie 1918 (1958). 40 ani de la greva generala (1960), 10 ani de la constituirea GAC (1959), Incheierea colectivizarii agriculturii (1962).
Paginile de istorie sunt evocate prin emisiuni ca: Centenarul Unirii (1959) si 40 ani de la luptele de la Marasesti (1957).
Evenimentele de ordin cultural sunt de asemenea bogat reprezentate in: 90 ani de la intemeierea Academiei Romane (1956), 10 ani de la reforma invatamantului (1958), COngresul national de stiinte medicale (1957), saptamana muzicii (1951), Nicolae Balcescu (1952), Ciprian Porumbescu (1953), sculptorul Georgescu (1956), Vl. Maiakovski (1953), Ziua internationala a femeii (1952 si 1956), Ziua internationala a copilului (1954), Ziua aviatiei (1954 si 1960), Ziua marinei (1957), Recensamnatul (1956).
Tot lui Dumitrana i se datoresc machetele diferitelor emisiuni “Pionierii” si cele din seria de emisiuni RPR care au consemnat evolutia cucerii spatiului cosmic.
Din pacate, putine emisiuni postale au fost gravate, totusi doua au fost gravate de Dumnitrana si anume: Monumentele naturii (1960) machete de Maria Panin si “Muzeul satului (1963) machetate de Aida Tasgian-Constantinescu.
Tematica “Ion Dumitrana” nu se limiteaza la marci postale, ea fiind completata numeroase desene realizate pentru plicurile “prima zi” si a “stampilelor speciale” folosite pentru plicurile “prima zi” respective sau cu diferite alte ocazii.
Pentru a nu uita un aspect important al unei colectii tematice “Ion Dumitrana” sa includem si emisiunile pe care sunt reproduce marci postale realizate la vremea lor: Cosmonautica in slujba pacii (1962) si Ziua marcii poastele romanesti (1963), iar recunoscuta “Laika” a fost reprodusa pe valoarea de 1.70 forinti din seria emisa de posta maghiara cu prilejul Conferintei ministrilor transporturilor si telecomunicatiilor din tarile socialiste de la Budapesta din 1963.
Cred ca nu gresim daca spunem ca drumul parcurs in acesti 15 ani de machetatorul Dumitrana, este in buna masura parallel cu drumul parcurs de marcile postale romanesti, in cee ace oriveste aspectul lor. Progresul, mai ales in ultimii 10 ani este evident, cand s-a schimbat fundamental prin evolutie si conceptie estetica. IN urma cu 10..15 ani domina tendinta de a pune cat maim ult , de a supraincarca desenul: idei, personaje, amanunte. Daca pe machete cu dimensiunile la voia autorului toate acestea mai erau suportate, reduse insa la dimensiunile marcii, ansamblul nu numai ca nu era armonios, dar vrand sa spuna multe, reusea sa spuna prea putin.
La noua generatie de machetatori ideile au devenit mai limpezi, mai simple si tind sspre lucrul stilizat. Este inlaturat balastul, este retinuta ideea esentiala, marcile devenind mai ispititoare.
Anii din 1948 pana in 1963 reprezinta o intreaga epoca in cee ace priveste tematica si conceptia grafica a marcilor postale, care se va reflecta si in executia acestora.
Nu in ultimul rand, Ion Dumitrana s-a bucurat de aprecierile pe care i le-au acordat filatelistii la concursurile anuale organizate dpentru alegerea celei mai reusite emisiuni:
- locul I in 1959 pentru valoarea de 3.25lei din emisiunea “Al treilea satelit artificial al Pamantului”
- locul I in 1962 pentru valoarea de 55 bani din emisiunea “A 40-a aniversare a PCR
- locul II in 1961 pentru emisiunea“Prima nava cosmica”
- locul II in 1962 pentru valoarea de 3.20lei din emisiunea “Primul om in Cosmos”
- locul III in 1962 pentru valoarea de 10bani din emisiunea “Vanatoarea”
Tematica: EVENIMENTE
Tematica: UZUALE
La 10 ani distanta, in numarul 11/1972 al Revistei Filatelia, H. Iohan ii lua un interviu maestrului Dumitrana cu ocazia celor 25 ani de activitate in care se realiza o sinteza a faptelor dupa cum urmeaza:
Cand ati debutat in grafica timbrului?
Acum un sfert de veac, cu emisiunea “75 ani de existenta a Fabricii de timbre”
Deci, tot cu un jubileu?
Exact. De fapt, activitatea am inceput-o ca gravor, inca de la varsta de 14 ani, cand, la Fabrica de Timbre, invatam primele taine ale meseriei.
Si de atunci cati ani au trecut?
Cam 35 de ani. Mai intai am lucrat gravura in cupru, apoi in otel. Gravura artistica am invatat-o de la profesorul Duca la Academia de Arte Frumoase, din Bucuresti. As dori sa evoc cu acest prilej doua Ilustre figure ale artei romanesti, marii maestrii Ciucurenco si Darascu, de la care am avut fericirea sa primesc primele notiuni de pictura.
Ce teme ati abordat in cei 25 de ani de grafica?
Teme variate: politico-sociale, aniversari, sportive si, mai ales, istorice.
Aveti vreo tema preferata?
Evident, ca orice grafician, indragesc cel maim ult tema istorica, careia i-am ramas fidel. Am lucrat cu mult drag la incadramentele marcilorpostale care au evocat figure de seama ale neamului nostru: Mircea cel Batran, Neagoe Basarab, diferite monumente istorice, etc.
Desi n-am lucrat deact 4 emisiuni in gravura, abordez cu mare placer acest domeniu. De altfel, am urmat doua cursuri de specializare in Polonia si Franta. La Paris am avut ca profesori pe celebrul Jules Piel, decanul gravorilor francezi, actualmente in varsta de aproape 90 de ani.
Pe langa cele aproape 300 de machete pentru grafica de marci romanesti si strainem ce mai lucrati in timpul dumneavoastra liber?
Putinul timp liber de care dispun il dedic portretului si peisajului. La prima expozitie a graficienilor militant din anii 1945 – 1947, la care am participat am expus, printer altele, un cap de olar xilogravura.
Care a fost dupa opinia dumneavoastra cea mai frumoasa marca posta pe care ati realizat-o?
E greu de spus. Au fost si reusite si nereusite. Critica si-a spus la vremea respective parerea. Dar, ca fiecare parinte care-si iubeste deopotriva copiii, fie ei mai reusiti sai mai putin, tot asa si eu consider marcile postale la care am lucrat ca pe copiii mei dragi. Ma bucur ca operele mele reproduce pe marcile postal esunt raspandite in tara si strainatate.
Tematica: COSMONAUTICA
Tematica: PERSONALITATI
Tematica: FAUNA
Tematica: SPORT
In revista Filatelia numarul 1/1976 aducea la cunostinta trecerea premature in nefiinta a celui care a fost Ion Dumitrana:
La inchiderea acestei editii, am primit trista veste a incetarii din viata a lui Ion Dumitrana.
Talentat si neobosit grafician, Ion Dumitrana a activat decenii de-a randul pe taramul creatiei marcilor postale romanesti. Nu mai putin de 364 de machete au fost realizate de acest artist, pana in 1975. Acestora i se adauga inca 60 de machete create pentru emisiuni ale unor tari straine. Numai aceste cifre ar fi suficiente pentru a releva aportul sau in colectiile filatelistilor si preitenilor marcii postale romanesti.
Suferind de inima, a incetat din viata Ion Dumitrana. A lasat in urma sa un gol care va fi greu de inlocuit, mai ales in domeniul realizarii de emisiuni gravate.
Ion Dumitrana a activat si in cadrul Asociatiei Filatelistilor din RSR, fiind un timp vicepresedintele asociatiei.
Harnic, prietenos, blajin, si indatoritorm intotdeauna gata a raspunde la chemari si punctual in aducerea lor la bun sfarsit, Ion Dumitrana a fost sincer apreciat de toti cei care l-au cunoscut.
Tematica: ZIUA MARCII POSTALE
Tematica: MANASTIRI
In final, vreau sa aduc la cunostinta cititorilor faptul ca incepand cu 2018, exista un “Dictionar al machetatorilor marcilor postale romanesti” publicat de domnul Cristian Scaiceanu, care scria in capitolul introductiv:
Activitatea de machetare a marcilor postale in Romania nu s-a bucurat de atentia cuvenita, nici din partea colectionarilor de marci postale, nici a artistilor. Cataloagele filatelice au inceput tarziu sa consemneze numele machetatorilor, de multe ori fara o documentare serioasa, preluand cateodata informatii neverificate, iar presa de specialitate rareori a retinut numele artistilor care au realizat proiectele grafice ale marcilor postale. Din aceste motive abordarea subiectului – oricat de tentant ar fi prin ineditul lui – este foarte dificila din punct de vedere documentar.