150 de ani pe șine
Expoziție Reșița
29 aprilie 2022
În urmă cu aproape două secole omenirea descoperea un nou mijloc de transport ce avea să revoluţioneze toate domeniile de activitate: TRENUL!
Petrache Poenaru, inginerul cunoscut ca inventator al stiloului, a fost primul român care a călătorit cu trenul la 27 octombrie 1831 între Liverpool şi Manchester despre care a scris: „Am făcut această călătorie cu un nou mijloc de transport, care este una din minunile industriei secolului… douăzeci de trăsuri legate unele cu altele, încărcate cu 240 de persoane sunt trase deodată de o singură maşină cu aburi…”
Precum în Anglia, primele căi ferate au apărut pe teritoriul de astăzi al ţării noastre în zonele unde se dezvoltase industria minieră şi apoi siderurgică. Prima şi cea mai veche cale ferată de pe reţeaua CFR a fost deschisă în Banat, la 1 noiembrie 1856, între Oraviţa şi portul dunărean Baziaş (62,5 km). Folosită pentru transportul cărbunelui, linia a fost prelungită ulterior până la Anina, important centru minier al Banatului. Tot în Banat a mai existat prima cale ferată electrificată pentru transport public de pe actualul teritoriu al României, care din păcate astăzi este desfiinţată: Calea ferată electrică cu ecartament 1.000 mm Arad Podgoria–Ghioroc–Radna (Pâncota), inaugurată la 10 aprilie 1913.
La sfârşitul anului 1918, lungimea reţelei de cale ferată din România atingea o lungime de 11.349 km, din care 3.805 km în Vechiul Regat, 1.188 km în Basarabia, 611 km în Bucovina şi 5.745 km în Ardeal şi Banat. Lungimea actuală totală a liniilor de cale ferată din România este de peste 22.000 km.
Construcţia de material rulant în România îşi are originile în anul 1872, când în cadrul Uzinelor Metalurgice din Reşiţa a fost realizată prima locomotivă cu abur. Construită după planurile inginerului austriac John Haswell, directorul fabricii de locomotive StEG din Viena, a fost destinată tracţiunii trenurilor uzinale pe linii înguste cu ecartament de 948 mm, Reşiţa–Bocşa–Ocna de Fier şi Reşiţa–Secu. Locomotiva avea numărul de circulaţie „2” şi numele Resicza două osii cuplate, o putere de 45 CP şi putea atinge o viteză de 25 km/h.
Prima locomotivă pentru ecartament normal fabricată în România Mare a fost produsă tot de uzinele din Reşiţa cu numărul de fabricaţie „3” din anul 1926 purta numele „Regele Ferdinand” şi a fost pusă în mişcare la Reşiţa la 10 iunie 1926, pentru primul parcurs de probă, chiar de M. S. Regele Ferdinand, în prezenţa familiei regale.
Tracţiunea Diesel la Caile Ferate Romane a început timid, în anul 1938, cu o singură locomotivă Diesel-electrică de mare putere (4.400 CP), construită în Elveţia pentru serviciul pe liniile magistrale, şi câteva locomotive Diesel-mecanice de 120 CP, pentru serviciul de manevră, construite de Uzinele N. Malaxa din Bucureşti.
În anul 1950 a fost aprobat planul de electrificare a ţării şi crearea sistemului energetic naţional, o data cu acesta fiind în continuare şi electrificarea principalelor căi ferate din România. Inaugurarea oficială a tracţiunii electrice (pentru probe) pe tronsonul Braşov– Predeal a avut loc la 9 iunie 1963. Exploatarea comercială între Braşov şi Predeal a început la 9 decembrie 1965, cu prima locomotivă electrică din seria 060-EA.
Lucrările de electrificare au continuat în ritm susţinut pe principalele magistrale de pe reţeaua CFR, astfel încât lungimea liniilor electrificate atinge astăzi peste 3.800 km.
În data de 29 aprilie, la Centrul Universitar UBB din Reșița a avut loc vernisajul unei expoziții dedicate sărbătoririi a 150 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur pe teritoriul de azi al României. Expoziția a cuprins exponate filatelice, fotografii, artă plastică și piese din colecția Bogdan Andrei Mihele.
Organizatorii evenimentului au fost Primăria Municipiului Reșița, Centrul Universitar UBB din Reșița, Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș – Severin, Asociația Germană de Cultură și Educație a Adulților Reșița și Biblioteca Județeană ”Paul Iorgovici” Caraș – Severin.
Materialele prezentate în continuare au fost puse la dispoziție de domnul Erwin Josef Țigla, președintele Forumul Democratic al Germanilor din județul Caraș – Severin.
Materialele filatelice realizate cu această ocazie au fost: o ștampilă ocazională aplicată în data de 29,04,2022 la OP Reșița 1, două plicuri francate cu timbrul cu cavloarea de 1,40 lei din emisiunea ”Anul European al Căilor Ferate” pusă în circulație în data de 10.09.2021 și obliterate cu ștampila ocazională, o medalie și un trofeu.